(سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گرامي باد)

مردم هرمزگان باید مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهند

مردم هرمزگان باید مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهند

با کنترل و کاهش مصرف قند، نمک و چربی و افزایش مصرف میوه و سبزی به سلامتی خود کمک کنیم. سرانه مصرف سالیانه میوه و سبزی در ایران ۳۰ و در جهان ۱۲۰ کیلوگرم است و این موضوع بدین معنی است که ایرانیان یک‌چهارم جهانیان میوه و سبزی مصرف می‌کنند.

به گزارش صدف نیوز: مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در جلسه شورای پیام رسان سلامت گفت: یکی از عواملی که موجب می‌‌شود مردم مواد غذایی مفید مثل سبزی‌ها را به اندازه کافی مصرف نکنند این است که نمی‌‌‌دانند چگونه آنها را در برنامه غذایی روزانه ‌شان قرار دهند.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: مصرف میوه و سبزیجات در بین مردم استان هرمزگان نیز بسیار پایین است و برای بالا رفتن شاخص های سلامت باید مردم مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: حداقل یک واحد یا بیشتر میوه و سبزیجات در هر وعده غذائی مصرف شود. سبزیجات خام و میوه ها بایستی جلوی دید ما باشد تا بیشتر مصرف کنیم.

دکتر نوروزیان ادامه داد: بایستی روزانه حداقل ۲ واحد میوه و ۳ واحد سبزیجات مصرف کنیم. در حالی که بیشتر مردم کمتر از این مقدار میوه و سبزی در روز مصرف می‌کنند.

راه کارهایی برای افزایش وعده‌های مصرفی میوه و سبزی:

۱– وعده اصلی غذای خود را با سبزیجات آغاز کنید: پیش از آنکه غذای اصلی را در بشقاب قرار دهید، سالاد، سبزیجات یا کاهو میل کنید. پس از صرف سبزی یا سالاد به سراغ غذای اصلی بروید. از آنجایی که در زمان گرسنگی صرف غذا را با سبزیجات شروع می‌کنید، بنابر این احتمالاً سبزی و سالاد بیشتری خواهید خورد.

۲– سالاد مخصوص درست کنید: یک بسته ۲۵۰ گرمی کاهو، کمی بیش از یک وعده غذایی حجم دارد. یک گوجه‌فرنگی متوسط، یک سیب متوسط و یک چهارم فنجان کشمش به آن اضافه کنید تا ارزش غذایی آن بیشتر شود.

۳– استفاده از سبزیجات را برای خود آسان کنید: اگر فرصت کافی برای تمیز کردن و خرد کردن سبزیجات ندارید، آنها را به صورت آماده تهیه کنید. نگران اختلاف قیمت آن نباشید. این اختلاف قیمت بسیار کمتر از بهایی است که در اثر نخوردن سبزیجات و از دست دادن سلامتی خود برای خرید دارو پرداخت خواهید کرد. می‌توانید در تهیه سالاد از میوه‌های کمپوت شده استفاده کنید. همچنین می‌توانید میوه‌ها را خشک کنید و در همه فصول سال مورد استفاده قرار دهید.

۴– از نوشیدنی ها استفاده کنید: هر چند که نوشیدن آب میوه به اندازه خوردن میوه تازه، فیبر غذایی را به بدن نمی رساند، ولی باز هم راه خوبی برای رسانیدن ویتامین ها به بدن است. می‌توانید بنابر ذائقه خود میوه‌های مختلف را به همراه ماست یا شیر در مخلوط‌کن ریخته و یک عصرانه درست کنید.

۵– از سبزیجات در پیتزا استفاده کنید. پیتزای گوشت را فراموش کنید. به جای آن پیتزای سبزیجات سفارش دهید. به این ترتیب در هر قطعه پیتزا سبزیجات تنوری میل خواهید کرد.

۶– آنها را در غذا پنهان کنید: شما می‌توانید هویج خرد شده را به مایه ماکارونی و یا لازانیا اضافه کنید. از پوره سیب‌زمینی برای غلیظ کردن سوپ استفاده کنید و به این شکل مصرف سبزیجات را افزایش دهید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *