(سال 1397 ، سال حمایت از کالای ایرانی گرامي باد)

فاز سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس راه اندازی شد

فاز سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس راه اندازی شد

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس

فاز سوم تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور علیرضا صادق آبادی معاون پالایش و پخش وزارت نفت و تعدادی از مدیران پالایشگاه های کشور در بندرعباس به بهره برداری رسید.

به گزارش صدف نیوز: مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در مراسم آغاز مرحله تولید بنزین این پالایشگاه گفت: ظرفیت جدید تولید بنزین ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر است که مجموع تولید بنزین در ستاره خلیج فارس تا هفته آینده به میزان ۴۵ میلیون لیتر در روز تثبیت خواهد شد.

محمد علی دادور افزود: برای بهره برداری از این فاز، ۶۰ میلیون دلار علاوه بر هزینه های مرحله های یک و دو و مشترکات مرحله سه، هزینه شده است.

وی درباره کیفیت بنزین تولید شده اظهار داشت: پیش از راه اندازی مرحله سه، روزانه ۳۱ میلیون لیتر بنزین با کیفیتی بالاتر از استانداردهای تعریف شده تولید می شود.

دادور توضیح داد: میزان آروماتیک مجاز تعریف شده ۳۵ درصد است که میزان آرومای بنزین تولیدی بین ۲۹ تا ۳۰ درصد است.

به گفته مدیر عامل ستاره خلیج فارس، میزان بنزَن مجاز نیز ۴ درصد است که میزان آن در بنزین تولیدی بین چهار دهم (۰/۴) تا ۰/۶ درصد است و میزان گوگرد مجاز نیز ۱۰ پی پی ام است که میزان گوگرد اندازه گیری شده در بنزین تولیدی حدود نیم پی پی ام است.

* عرضه بنزین مازاد در بورس انرژی برای صادرات

معاون وزیر نفت نیز در این آیین گفت: با توجه به راه اندازی فاز ۳ پالایشگاه ستاره خلیج فارس، طرح های صادرات و ذخیره سازی بنزین مازاد را در دستور کار داریم و می توان از ظرفیت بورس انرژی استفاده کرد.

علیرضا صادق آبادی افزود: کمیته ای برای بررسی قیمت فرآورده های صادراتی از جمله بنزین در بازارهای هدف تشکیل شده است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: در سال ۱۳۹۶ میانگین تولید بنزین کشور روزانه ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر در روز بود اما این میزان از ابتدای امسال تا ۱۸ آبان به روزانه ۸۷ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر افزایش یافت، البته ظرفیت تولید بنزین تا پیش از راه اندازی فاز سوم خلیج فارس حدود ۹۵ میلیون لیتر بود.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین کشور با راه اندازی فاز سه به بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر افزایش می یابد.

به گفته وی، حدود ۷۰ درصد بخش های مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس با استفاده از توان داخل ساخته شده است.

** لزوم صرفه جویی برای تداوم خودکفایی در بنزین

این مسوول یادآوری کرد به دلیل افزایش تولید داخلی، واردات بنزین از مهرماه امسال متوقف شد اما هشدار داد: اکنون در حاشیه امن مصرف قرار گرفته ایم اما در صورت اصلاح نشدن الگوی مصرف در تابستان دوباره میزان مصرف بنزین به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد و فاصله تولید و مصرف از بین رفته و ایران دوباره به وارد کننده بنزین تبدیل می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف بنزین امری ضروری است، افزود: راهکارهایی مانند گسترش حمل و نقل عمومی و گسترش خودروهای هیبریدی و گازسو برای مصرف بهینه سوخت لازم است.

صادق آبادی گفت: در افق سال ۱۴۱۲ در صورتی که ظرفیت کنونی تولید روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین حفظ شود اما مصرف به طور میاگین سالانه هفت درصد بالا برود، شکاف بین تولید و مصرف بنزین به روزانه ۱۹۰ میلیون لیتر می رسد.

وی ادامه داد: برای تامین این میزان بنزین باید ۵۷ میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه های جدید سرمایه گذاری یا اینکه روزانه یکصد میلیون لیتر وارد کنیم.

«منابع مالی موجود کشور ظرفیت این حجم سرمایه‌گذاری در بخش پالایشی را ندارد؛ زیرا علاوه بر ساخت پالایشگاه باید برای ایجاد زیرساخت‌ها، انبار و خطوط لوله انتقال نفت نیز سرمایه گذاری شود. همچنین در صورت ساخت این میزان پالایشگاه، باید صادرات نفت خام برای تولید بنزین متوقف شود».

** افزلیش تولید گازوییل یورو۴

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی یادآوری کرد: در سال ۱۳۹۶حدود ۹۴ میلیون لیتر گازوئیل در روز تولید شد که ۲۱ میلیون لیتر مربوط به گازوئیل یورو ۴ بود.

صادق آبادی افزود: میانگین تولید امسال تا هجدهم آبان به روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر رسید که ۲۸ میلیون لیتر از آن به گازوئیل یورو ۴ مربوط می شد.

به گفته وی، در پالایشگاه های کشور از جمله بندرعباس و اصفهان واحدهای جدید تولید گازوئیل یورو۴ راه اندازی شده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: تا پایان امسال واحد جدید تولید گازوئیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه‌اندازی می‌شود و سال آینده نیز ۱۶ میلیون لیتر به ظرفیت تولید پالایشگاه اصفهان افزوده می شود.

صادق آبادی گفت: با راه‌اندازی طرح‌های جدید، تولید گازوئیل یورو۴ به روزانه ۵۲ میلیون لیتر افزایش می یابد.

وی به افزایش کیفیت گازوئیل تولید اشاره کرد و افزود: میزان گوگرد گازوئیل از ۱۰۰ هزار ppm به ۵۰ ppm افزایش یافته که نشان دهنده ارتقای کیفیت این فرآورده است.

صادق آبادی افزود: بین تولید و مصرف گازوئیل حدود ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون لیتر فاصله است که با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروهای با مصرف کمتر باید این فاصله را کاهش داد.

** ظرفیت ۱/۲ میلیون بشکه ای پالایشگاه ها

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی درباره ظرفیت پالایشی کشور گفت: ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور حدود ۲ میلیون و یکصد هزار بشکه در روز است.

این مسوول افزود: آمارهای دقیقی نمی‌توان از میزان قاچاق ارائه کرد اما کارگروه مقابله با قاچاق سوخت شامل نهادها و سازمانهای مختلف تشکیل شده است.

صادق آبادی درباره بهترین راهکار محاسبه میزان قاچاق سوخت گفت: در سال ۱۳۹۵ قیمت بنزین فوب خلیج فارس و قیمت تکلیفی در ایران به طور تقریبی برابر شد که این موضوع انگیزه قاچاق سوخت را تا اندازه بسیار زیادی کاهش داد.

«بر این اساس می‌توان سال ۹۵ را به عنوان سال مبنا برای محاسبه میزان دقیق مصرف سوخت در کشور دانست که در آن روزانه به طور میانگین ۷۴ میلیون لیتر بنزین مصرف شد و اگر ما رشد هفت درصدی را برای افزایش مصرف سوخت در کشور در نظر بگیریم میزان مصرف امسال به ۸۵ میلیون لیتر می رسد که نشاندهنده احتمال قاچاق روزانه ۲ میلیون تا سه میلیون لیتری است و شاید بخشی از آن مربوط به افزایش مصرف داخل باشد».

** رد ادعای مشارکت هند در یک طرح پالایشی

معاون وزیر نفت درباره ادعای مشارکت هند در یک طرح پالایشی با ایران گفت: هندی ها تاکنون درخواستی را ارائه نکرده‌اند.

وی یادآوری کرد: حدود ۲۰ میلیون خودرو فعال در کشور وجود دارد اما مصرف بنزین روزانه آنها بیش از ۸۵ میلیون لیتر است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: خودروهای هیبریدی و نسل جدید روزانه ۲ لیتر برای هر یکصد کیلومتر استفاده می‌کنند اما نسبت مصرف سوخت برخی خودروهای داخلی ۱۴ لیتر به ازای یکصد کیلومتر است.

صادق آبادی به مشارکت با شرکت های چینی برای توسعه پالایشگاه آبادان اشاره کرد و گفت: این پروژه در حال اجراست و برخی واحدهای آن تا پایان امسال راه‌اندازی می شود.

** ضرورت سهمیه بندی برای کارت سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به ایرنا درباره زمان الزامی شدن استفاده از کارت سوخت گفت: کارت سوخت زمانی معنا می‌یابد که بنزین سهمیه بندی و دونرخی شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه هنوز تصمیمی برای سهمیه بندی بنزین گرفته نشده است استفاده از کارت سوخت توجیهی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *