صدف نیوز- شماره مجوز: 83030

چرا گردشگری هنری در ایران از دنیا عقب مانده است؟

چرا گردشگری هنری در ایران از دنیا عقب مانده است؟

فرش خاکی جزیره هرمز

صدف نیوز/ در اقصی نقاط جهان رویدادهای هنری و فرهنگی بسیاری برپا می‌شود که برای کشور برگزارکننده ارزآوری دارد. در ایران هم می توان چنین فعالیت‌هایی را انجام داد.

حال پرسش اینجاست که این حوزه از گردشگری تا چه حد توانسته در درآمدزایی، جذب گردشگران خارجی و ارزآوری برای کشور ما نقش داشته باشد.

گردشگری هنری زیرمجموعه گردشگری فرهنگی و گردشگری میراث است و رابطه تنگاتنگی نیز با گردشگری علائق ویژه دارد. هنرهای مختلف، مدت‌هاست که محرکی برای سفر هستند و عموما شامل بازدید از مکان هایی همچون نگارخانه های هنری، سالن های اپرا، سالن های تئاتر، سالن های اجرای موسیقی و نمایش های آیینی و سنتی، جشنواره های هنری و دیدن شاهکارهای هنری و موزه های غیر تاریخی می شود.

جشنواره های فصلی، آئینی، هفته های فرهنگی و موضوعی، کارگاه های زنده هنری، نمایش نحوه تولید آثار هنری و صنایع دستی و البته فستیوال های گروهی، تورهای تخصصی آموزشی، خلاقیت پردازی، تاریخ هنر، نمایشگاه فرهنگ و معماری، شناخت ارکان هنری، سبک شناسی هنری ، موسیقی شناسی، تولید صنایع دستی، کارگاه ها و نمایشگاه های عکاسی موضوعی، تئاتر ها و پرفورمنس ها نیز از نمونه های موفق تورهای هنری هستند.نکته ی بسیار مهم در این نوع گردشگری اختصاصی بودن هنر و ریشه داشتن آن در فرهنگ کشورها و اقلیم بومی آن منطقه است که آنها را متفاوت و متمایز از سایر نقاط دنیا می کند و کشور ما در این زمینه دارای ریشه های بسیار عمیق می باشد.

بازدید گردشگران فرهنگی را نباید تنها محدود به موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی دانست بلکه بازدید از آثار هنرمندان امروز نیز می‌توانند برای آنها بسیار جذاب باشد.گالری‌های فعال و خوبی در سطح شهر تهران فعال هستند که می‌توانند به یک مسیر گردشگری برای برگزاری تورهای گالری گردی تبدیل شود.صنایع دستی نیز می تواند زمینه ساز معرفی بهتر فرهنگ و هنر کشور نزد سایر ملل باشد و از سوی دیگر نوعی فعالیت مولد اقتصادی در توسعه صنعت گردشگری و رشد منابع درآمدی پایدار قلمداد گردد.ایران با داشتن ۱۰ شهر و ۲ روستای فعال در تولید صنایع دستی، رتبه نخست دنیا را دارد و نمایشگاه‌های استانی و جشنواره‌ها معمولاً راهکاری برای تبلیغات و بازاریابی صنایع دستی و ظرفیت‌های گردشگری محسوب می‌شوند و در سایه همین بازارهای محلی می‌توانیم محصولات‌مان را در داخل کشور به ایرانیان و در عرصه بین‌المللی به گردشگران خارجی معرفی کنیم.هنر گرچه یک موضوع انسان‌محور است اما از طرف دیگر،باید به توجیه اقتصادی نیز برسد. اما وقتی زنجیره ارزش‌افزوده برای هنر وجود نداشته باشد،نمی‌توان آن را در جامعه ارائه داد.

به قلم: محمد بویری

ساعت: ۰۷:۰۲ بعد از ظهر - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.