سایت صدف نیوز- شماره مجوز: 83030

جنگ آب و پساب، در کنار دریایی از آب

جنگ آب و پساب، در کنار دریایی از آب

در هفته صرف جویی در مصرف آب، مسئولان و مدیران آب استان هرمزگان نشست ها و جلسات متعددی به منظور تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب داشتند و هشدارهای لازم را به مردم دادند که از اسراف آب جلوگیری کنند زیرا استان هرمزگان علی رغم آنکه در کنار دریایی از آبهای نیلگون خلیج فارس قرار دارد، از استانهای خشک و کم آب محسوب می شود و حتی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان معتقد بود به محض کمبود آب، مردم به قاچاق آب روی می آورند و چون آب مایه ارزشمندی است از قاچاق سوخت مهمتر است. چون بدون سوخت می توان زندگی کرد اما بدون آب هرگز.

به گزارش صدف نیوز: یکی دیگر از مسائلی که مسوولان آب هرمزگان روی آن حساسیت دارند آبیاری فضای سبز با آب شرب است که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان عقیده دارد باید از پساب برای اینکار استفاده شود و تاکید داشت که بهره برداری از پساب بر عهده شرکت آب منطقه ای استان است اما آب منطقه ای از تحویل پساب های بدست آمده از تصفیه فاضلاب خودداری می کند و ما مجبوریم آنرا روانه دریا کنیم. از سویی دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند ورود پساب به دریا موجب آلودگی دریا و بروز کشند قرمز می شود و معتقدند برای کاهش آلودگی دریا بایستی از ورود پساب فاضلاب شهر بندرعباس که در مواردی بصورت مستقیم و در موارد دیگر پس از تصفیه ساده مستیقم به دریا می ریزد جلوگیری شود تا موجب ایجاد کشند قرمز و آلودگی دریا نشود.

مهندس خادمی بیان کرد: متاسفانه دستگاههایی که متولی کنترل کشند قرمز هستند با فرافکنی قصد دارند بروز این پدیده را با ورود پساب و فاضلاب شهری به خلیج فارس ربط دهند که این مسائله صحت ندارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری اظهار داشت: با اجرای طرح های ساماندهی می توانیم آب تصفیه شده را با استاندارد هایی که شهرداری به ما اعلام می کند در اختیار آنها برای استفاده در فضای سبز قرار دهیم.

حسین خادمی با اشاره به اینکه فاضلابهای صنعتی و غیرمجاز، پسماند تصفیه خانه بندرعباس را آلوده می کند، گفت: ورود ۵۰۰ مترمکعب فاضلاب در هر ثانیه به آبهای خلیج فارس مبالغه آمیز است.

در نشست مطبوعاتی مدیر عامل آب منطقه ای هرمزگان از وی در مورد علت خودداری این شرکت از تحویل پساب فاضلاب سئوال شد و مهندس حیدری پاسخ داد: بر اساس آئین نامه ها بایستی پساب بدست آمده در حد استاندارد باشد و ما مجاز نیستیم پساب غیر استاندارد که موجب آلوده شدن محیط زیست می شود را تحویل بگیریم و ناچار توسط شرکت آب و فاضلاب به دریا ریخته می شود.

مدیر عامل آب و فاضلاب هرمزگان اما با قاطعیت در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرد که پساب بندرعباس در حد استاندارد است و حاضرم در این زمینه مناظره داشته باشم و ثابت کنم که پساب هیچ مشکلی ندارد. به هر حال جنگ آب و پساب بین مدیران استان همچنان ادامه دارد و منتظریم که ببینیم سرانجام به کجا ختم می شود.

با توجه به اینکه هزینه های تصفیه پساب برای استفاده در فضای سبز بسیار نازل تر از تصفیه آب دریا است اگر عملی شود طرحی بهینه محسوب می شود.

Views: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *