(سال 1397 ، سال حمایت از کالای ایرانی گرامي باد)

فضای باز فرهنگی هرمزگان طلیعه‌ی شکوفایی فرهنگ و هنر جنوب

گفت‌وگوی اختصاصی هفته نامه صدف با دکتر علیرضا درویش‌نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان

فضای باز فرهنگی هرمزگان طلیعه‌ی شکوفایی فرهنگ و هنر جنوب

هفته نامه صدف؛ ایرج اعتمادی: سال ۶۷ بود که در عملیات شلمچه، یک پایش قطع شد؛ او بلافاصله با عصا به جبهه برگشت؛ وقتی خط پدافندی در آبادان را داشتند به ناظران سازمان ملل تحویل می‌دادند، ناظر سازمان ملل از مترجم خواست از او بپرسد که این آدم با این پای از دست داده‌اش چطوری دوباره برگشته است به جنگ؟ این‌جا چه‌کارمی‌کند؟

او پاسخ داد: جنگیدن برای آرمان‌های انقلاب و برای وطن، با قطع شدن یک پا، نمی‌تواند آدم را محدود کند؛ ما تا آخرین قطره‌ی خون و تا رمق داریم باید از ارزشهای‌مان، انقلاب، خاک و وطن‌مان و تمامیت ارضی‌مان دفاع کنیم.

ناظر سازمان ملل بسیار متعجب شد و گفت: من حتما این موضوع را در گزارش‌هایم خواهم نوشت که ایرانی‌ها این‌گونه نگاهی به وطن‌شان و به رهبرشان دارند.

علیرضا درویش‌نژاد در سال ۱۳۴۷ در یک خانواده‌ی مذهبی انقلابی در شهرستان میناب متولد شد. او از همان اوایل انقلاب به واسطه فعالیت‌های فرهنگی و انقلابی پدر و برادرش، پا به عرصه فعالیت‌های فرهنگی در هرمزگان گذاشت. او در زمان وقوع انقلاب اسلامی دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی بود؛ فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی‌اش را از راهپیمایی‌های قبل از انقلاب و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در حالی که تنها ده سال داشت، شروع کرد. این نوجوان هرمزگانی شاید تصورش را هم نمی‌کرد که در سن نوزده سالگی فرمانده گردانی در لشکر ثارالله باشد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده آن لشکر بود. سردار ترابی فرمانده کنونی سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان و سردار نبی‌زاده و بسیاری دیگر از سرداران دفاع مقدس از همرزمان او در جبهه‌های جنگ تحمیلی بوده‌اند.

او در نوجوانی همزمان با ورود به دوره راهنمایی، فعالیت‌های فرهنگی‌اش را رسما با کار تئاتر شروع کرد و با ارگان‌های ارزشی نظام مثل سپاه پاسداران، فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی‌اش را ادامه داد. بعدها در سال ۶۴ او در حالی که یک دانش آموزدبیرستانی بود به مانند خیلی از هم‌سالان بسیجی‌اش در کشور، داوطلبانه به جبهه رفت؛ و همان سال، برای اولین بار با عملیات والفجر۸، جنگ با دشمن را تجربه کرد. عشق و شور انقلابی این جوان بسیجی هرمزگانی او را تا پایان جنگ در جبهه‌های جنگ تحمیلی نگه داشت؛ او و هم‌رزمانش جزو آخرین نیروهای پدافندی بودند که پس از تصویب قطعنامه، مرز را به ناظران سازمان ملل تحویل دادند.

درویش‌نژاد در زمان جنگ در تیپ ذوالفقار که الان این تیپ را در هرمزگان به نام سپاه امام سجاد(ع) می‌شناسیم، می‌جنگید. او در جنگ شرایط مختلفی را تجربه کرد؛ جالب است بدانیم که او جزو گردان مشهور غواصان ۴۲۰ بود که در سن نوزده سالگی فرمانده‌ی این گردان شد و تا پایان جنگ فرمانده آن گردان باقی ماند.

درویش‌نژاد پس از اتمام جنگ، وارد دانشگاه شد و تحصیلات حوزوی و دانشگاهی خود را ادامه داد و در رشته الهیات و فلسفه فارغ التحصیل شد.

او در حین تحصیل جذب آموزش و پرورش هرمزگان شد و همزمان فعالیت‌های فرهنگی و هنری‌اش را ادامه داد. پس از اتمام جنگ، برای مدتی معاون بنیاد جانبازان استان هرمزگان بود و بعدها که جذب آموزش و پرورش شد در شهرستان‌های میناب و جاسک و بندرعباس به عنوان معلم حق‌التدریسی دبیر دبیرستان‌های این شهرستان‌ها بود تا اینکه چند سال بعد به صورت رسمی به استخدام آموزش و پرورش درآمد.

با روی کار آمدن دولت اصلاحات، او در سال۷۷به عنوان مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جاسک مامور به خدمت شد در حالی که در همان مقطع، رئیس بنیاد جانبازان شهرستان جاسک نیز بود. او در سال۸۰به بندرعباس برگشت و به عنوان مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان در دوره ریاست دکتر اراکی، کارش را ادامه داد. پس از آن به سازمان ملی جوانان رفت و به عنوان معاون فرهنگی این سازمان منصوب شد. مسئولیت در شورای حل اختلاف استان و معاونت فرهنگی بنیاد شهید استان، از دیگر مسئولیت‌های او در مقاطع مختلف بود تا اینکه با روی کار آمدن دولت نهم به دلیل گرایشات اصلاح‌طلبی که او داشت، از تمامی مسئولیت‌هایش منفک شد و به دانشگاه و پژوهش برگشت.

درویش‌نژاد در دوره‌ی انزوا، در دانشگاه‌های بندرعباس، میناب، بندر خمیر، قشم و رودان تدریس می‌کرد.

تا اینکه با سپری شدن دولت‌های نهم و دهم، بار دیگر و این بار با کوله‌باری از تجربه‌ی سال‌ها فعالیت‌های سیاسی، حزبی، فرهنگی، هنری و علمی، به عرصه مدیریتی کشور برگشت و به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در دولت تدبیر و امید کارش را از سر گرفت.

درویش‌نژاد در این مسئولیت، با اجرای برنامه‌های دولت تدبیر و امید و و وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، و با اعتقاد به فضای باز فرهنگی، تاکنون منشا خدمات فرهنگی و هنری ارزنده‌ای در سطح استان بوده است. او از همان آغاز، با این دیدگاه‌های تعاملی و فضای باز فرهنگی، در زمینه بروز و ظهور استعدادهای هنری، علیرغم گسترگی حوزه فرهنگی هرمزگان در همه زمینه‌های فرهنگی، مذهبی و هنری ورود کرد.

توجه به سنت‌ها از ضروریات کارهای فرهنگی است

در این گفت‌وگو پای صحبت‌های مرد شماره یک فرهنگ استان هرمزگان، بخشی از فعالیت‌های این اداره کل در سه سال و نیم گذشته را مرور خواهیم کرد. کما اینکه اشاره رفت شاید مهم‌ترین دیدگاه او در اجرای موفقیت‌آمیز فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان، اعتقادش به فضای باز فرهنگی، تعاملات فرهنگی با دستگاه‌های مربوطه و توجه به زیرساخت‌های فرهنگی سراسر استان بوده است. شاید نقطه عطف فعالیت‌های فرهنگی و هنری این دوره مدیریتی، پیگیری‌ها برای صدور مجوز استفاده از لباس سنتی بندری توسط زنان کارمند و فرهنگیان در ادارات و مدارس سراسر استان باشد که اخیرا با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به دستور استاندار صادر شد.

از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان می‌پرسم، این اداره کل برای استفاده زنان کارمند و فرهنگیان هرمزگان از لباس‌های سنتی در ادارات، چه پیگیری‌هایی انجام داده و برای تحقق این مهم چه اهدافی مدنظر مدیران فرهنگی هرمزگان بوده است؟

درویش‌نژاد گفت: ما معتقدیم توجه به سنت‌ها و هویت‌های بومی و احیای این سنت‌ها یک اصل است، که در همه جای دنیا به آن توجه دارند. یکی از هویت‌های بومی، نوع پوشش مردم است. از این‌رو ما این پیشنهاد را دادیم که هرمزگان نیز که مثل سایر مناطق دارای سبکی تاریخی و قدیمی در پوشش است، مردم بتوانند در چارچوب قانون در ادارات و مدارس با لباس منطقه‌ای رفت و آمد کنند، ضمن اینکه نگاه مقام معظم رهبری نیز این است که سنت‌ها در مناطق مختلف احیا شود.

پوشش مردم هرمزگان حایز سه ویژگی مهم است؛ اول اینکه این پوشش اصیل بندری خود یک حجاب کامل است؛ دوم، دوخت و طراحی آن متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه است. مسئله سوم اینکه تنوع رنگ‌ها و زیبایی‌ها به خودی خود یک نوع نشاط و شادابی ایجاد می‌کند.

مشارکت گسترده‌ی مردم در برگزاری نمایشگاه‌ها با محوریت خلیج فارس/نگاه اندیشمندان خارجی به مالکیت ایران بر خلیج فارس

به گزارش خبرنگار صدف، تاسیس «دبیرخانه دائمی» جشنواره ملی خلیج فارس که هر ساله در بندرعباس برگزار می‌شود، در این دوره مدیریتی و در زمان وزارت علی جنتی محقق شد. جشنواره امسال خلیج فارس دستاوردها و تفاوت‌هایی هم با سال‌های گذشته داشت؛ برگزاری دومین دوره کتاب سال و رونمایی از آثار پژوهشگران در حوزه خلیج فارس از جمله برنامه‌های فرهنگی و هنری این جشنواره بود.

در ادامه از همین تفاوت‌ها و دستاوردهای جشنواره خلیج فارس که هفته گذشته در بندرعباس برگزار شد، از درویش‌نژاد می‌پرسم؛

در جشنواره امسال، کتابخانه تخصصی خلیج فارس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار افتتاح شد؛ این کتابخانه می‌تواند محلی برای استفاده پژوهشگران در حوزه خلیج فارس باشد. هم‌چنین مقرر شد با موافقت وزیر ارشاد و استاندار، کتابخانه شهدا نیز به عنوان بنیاد ملی خلیج فارس افتتاح شود. امسال نمایشگاه بین‌المللی پوستر خلیج فارس از سوی کشورهای چین، اکوادور، اندونزی، کره جنوبی، آمریکا و کشورهای مختلف طراحی و برگزار شد که نگاه اندیشمندان خارجی در دفاع از مالکیت ایران را نشان می‌دهد. همچنین نمایشگاه‌هایی با محوریت خلیج فارس در پارک غدیر بندرعباس، میناب، بندرلنگه، حاجی آباد و… داشتیم که همه‌ی این نمایشگاه‌ها با مشارکت و همت مردم برگزار شده بود. در بوشهر نیز نمایشگاه لباس‌های سنتی با محوریت خلیج فارس برگزار شد؛ مشارکت گسترده‌ی مردم در برگزاری برنامه‌های مختلف جشنواره خلیج فارس، نشان می‌دهد که مردم پذیرفته‌اند که خلیج فارس تنها یک بحث حاکمیتی نیست.

سیاست تمرکز‌زدایی و توازن منطقی در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی استان

از سوی دیگر، در این سه سال و نیم، هرمزگان به بسیاری از زیرساخت‌های هنری و فرهنگی دست یافته است؛ از جمله ساخت بیش از ۲۷ پلاتو که با همکاری شوراهای شهر و روستاهای سراسر استان اتفاق افتاد که برخی از این پلاتوها به بهره‌برداری رسیده، برخی دیگر در آستانه‌ی  بهره‌برداری، و برخی در آستانه‌ی ساخت هستند.

درویش‌نژاد گفت: هدف ما تمرکززدایی و توازن منطقی توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در کل استان بوده و هست. در مرحله‌ی بعد شاخص‌های فرهنگی شهرستان‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در هر شهرستانی با توجه به ظرفیت‌ها، استقبال و علایق مردم، برنامه‌هایی اجرا می‌شده است؛ وی در مثالی تبیین کرد: مثلا شعر بلوچ را در جاسک، شعر نبوی را در پارسیان، شعر سندباد در بندرلنگه، تئاتر خیابانی در میناب، جشنواره نماز در رودان و جشنواره متناسب دیگر در سیریک و… در تمامی این برنامه‌های فرهنگی استان سعی شده است اهداف و برنامه‌های دولت تدبیر و امید و وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی را دنبال کنیم. در سایر بخش‌های فرهنگی نیز مثل مساجد و جشنواره‌های قرآنی همچنین فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده است. به طوری که در جشنواره قرآنی می‌توان از روستای روتان در شهرستان سیریک نام برد که میزبان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی روستایی کشور در این روستا بودیم که از روستاهای سراسر کشور در این جشنواره و مسابقات آن حضور یافتند. وی افزود: هم‌چنین کنگره بین‌المللی امام سجاد هم‌زمان با ۱۲ کشور خارجی برگزار شد که در این کنگره به زبان‌های محتلف به ترجمه صحیفه‌ی سجادیه امام سجاد(ع) پرداخته شد. وی در بخشی از این گفت‌وگو اظهار کرد: در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی در هرمزگان بیش از پانصد کنسرت موسیقی اجرا شده است در حالی که به واسطه تعاملات خوبی که این اداره کل با سایر دستگاه‌های شهرستان دارد، بدون هرگونه تنش و حاشیه‌ای برگزار شد.

به گزارش صدف نیوز، نگاه متوازن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همه عرصه‌های فرهنگی و هنری، این تعامل را در هرمزگان به وجود آورده است که از سویی سینما و تئاتر و کنسرت‌های موسیقی و از سوی دیگر برنامه‌های حوزه‌های علمیه، مساجد و قرآن و مباحث دینی را به طور جدّ در کنارهم و به صورت متوازن پیش برده است.

درویش‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه دی‌ماه سال گذشته جشنواره سراسری نماز با پیام مقام معظم رهبری در بندرعباس برگزار شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت، گفت: نگاه حاکم بر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یک نگاه متوازن و همه جانبه به مسائل فرهنگی هنری دینی و مذهبی است به طوری که هیچ بخش فرهنگی کشور در برنامه‌های این اداره کل مغفول نمانده است.

فرهنگ پایه و مبنای توسعه است

به گزارش صدف نیوز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در حوزه اداری نیز در بحث پرداختن به رسانه‌های دیجیتال در کل کشور رتبه نخست سال۹۶ را کسب کرده است. همچنین رتبه نخست نماز در سال۹۵ در کل کشور کسب کرد. اداره کل فرهنگ و ارساد اسلامی هرمزگان در سال۹۵ به عنوان اداره کل نمونه کشور برگزیده شد. شاید این موفقیت‌ها همه به واسطه نگاه متوازنی بوده که بر همه شاخص‌های هنری و فرهنگی در این سه سال و نیم گذشته حاکم بوده است. این اداره کل در راستای نگاه دولت تدبیر و امید و وزارتخانه، زمینه‌هایی را فراهم آورده است که استعدادهای هنری و فرهنگی استان از امکانات و پتانسیل‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور متوازن بهره‌مند شوند. درویش‌نژاد معتقد است که فرهنگ پایه و مبنای توسعه است و پویایی اقتصاد یک جامعه در گرو توسعه‌ی فرهنگی آن جامعه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در ارتباط با گروه‌های هنری و موسیقی هرمزگان نیز گفت: در حوزه موسیقی به همه گرایش‌های موسیقی توجه شده است، گروه‌های موسیقی استان برنامه‌های خوبی در جشنواره‌های کشورهای مختلف اجرا کرده‌اند. وی افزود: همچنین گروه‌های تئاتر استان به اقصی نقاط کشور برای اجرای نمایش سفر کرده‌اند. تقویت سینما جوان هرمزگان، برگزاری جشنواره‌های سینما جوان در استان و… از جمله برنامه‌های مختلفی بوده است که هرمزگان بتواند در همه شاخص‌های فرهنگی برجستگی‌های خود را نشان دهد.

درویش‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ما در ارتباط با وضعیت خانه مطبوعات استان نیز گفت: ما در استان، خانه مطبوعات فعالی داریم؛ رسانه از حساسیت خاصی برخوردار است و ما سعی کرده‌ایم که به آن‌ها توجه شود؛ البته چالش‌هایی هم داشتیم اما سعی کردیم از آن‌جا که مطبوعات جزو حوزه‌های اصلی ماست به صورت ویژه به آن توجه شود.

درویش‌نژاد در ادامه با تاکید بر حمایت از نشر و تالیف کتاب در هرمزگان گفت: در حوزه کتاب نیز در راستای تقویت مولفان بومی، در این چند سال گذشته خیلی از آثار مولفان هرمزگانی را خریداری کرده‌ایم به طوری که در همین بهمن ماه سال گذشته نزدیک به هفتاد مولف هرمزگانی که در حوزه‌های مختلف کتاب نوشته‌اند، با هدف تقویت مولفان، کتاب آن‌ها از سوی اداره کل خریداری شده است. وی افزود: به ویژه در حوزه شعر، جشنواره‌های محتلفی در هرمزگان برگزار شده است، سال گذشته جشنواره دهه فجر در جزیره هرمز برگزار کردیم که از شاعران کشور دعوت به عمل آمد و با خرید کتاب شاعران سعی بر تقویت آن‌ها داشتیم.

درویش‌نژاد در پایان گفت: ما بعضی وقت‌ها شعارهای فرهنگی خوبی می‌دهیم ولی نگاه فرهنگی خوبی نداریم.

امیدوارم ما نگاه خوبی به فرهنگ داشته باشیم، باید بپذیریم که فرهنگ خیلی از مشکلات جامعه را حل می کند و ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *